тиждень фізики

" Ігри Архімеда "
Науково-технічний прогрес призвів до зміни характеру праці людини. Зросла ступінь автоматизації виробництва, ускладнилася техніка, збільшилися вимоги до знань. Тому особливої актуальності набули завдання розвитку творчого мислення учнів, їхніх умінь самостійно поповнювати знання, орієнтуватися в новій навчальній і робочій ситуації, зокрема вміти самостійно застосовувати теоретичні знання до вирішення практичних завдань.
Учні не можуть у процесі навчання систематично робити об'єктивно нові відкриття та винаходи. Але вони можуть робити відкриття та винаходи для себе, тобто відкриття та винаходи, які мають лише суб'єктивну новизну. На цьому побудовані серії пізнавально-розважальних ігор , які проводяться в нашій школі на перервах.
Це ігри для всіх. Брати участь можуть діти з різних класів, різних вікових груп. Завдання включають в себе знання з різних областей фізики і для досягнення поставленої мети, вимагають їх творчого застосування. Але головною їх особливістю, є розгадка таємниці досліджуваного явища через практичні дії. Від дітей в цьому випадку потрібно не тільки активізація своїх енциклопедичних знань, але і спритність рук, практична кмітливість, винахідливість.

Цілі заходу:
- популяризація предмета в школі;
- залучення до практичного творчості;
- можливість вільної творчості;
- виховання самостійного мислення і дій;
- підвищення самооцінки учня;
- відхід від гіподинамії, створення можливості рухової активності;
- залучення малорухомих дітей до процесу, за рахунок зацікавленості суттю проблеми;
- підвищення самоконтролю і чітке дотримання встановлених правил;
- колективізація пізнавальної діяльності;
- зняття психологічного бар'єру і вироблення комунікативних умінь і навичок.

Вступне слово
Наші «Ігри Архімеда» мають таку назву, тому, що великий Архімед був не тільки вченим, а й великим спортсменом, чемпіоном олімпійських ігор. Чи то, він багато рухався, тому був таким розумним, чи то, був розумним, і тому знав, що потрібно багато рухатися. У будь-якому разі його правила життя потрібно взяти на озброєння, адже ми теж хочемо чогось досягти, та й задачки перед нами стоять, набагато складніші архімедових. Гра будується за правилом: думай, поки рухаєшся. Якщо станеш думати лише, коли добіжиш, або рухатися, не подумавши не в тому напрямку - програєш!
Завдання
Завдання 1. «Рибалка». Кільце, підвішене на нитку довжиною 1м, потрібно надіти на шийку пляшки. Виграє та команда, яка здогадається спочатку посадити кільце на горлечко пляшки і потім повільно опустити і надіти на пляшку. (Згадати про центр мас і рівновагу тіл.)
Завдання 2. «Циркач». Гравцям роздаються пластмасові стаканчики від калориметрів і по 2 шашки. Три предмета потрібно тримати в одній руці. Підкинувши одну шашку, зловити в стакан, потім також другу. (Вправа не виходить, тому що при спробі закинути другу шашку, перша обов'язково вилітає. Завдання вирішується, тільки якщо діти згадають і правильно застосують закон інерції.)
Завдання 3. «Чапля» Гравці повинні встати прямо, щільно притиснувши праву руку до стіни (якщо лівша, то можна і лівим боком). Потім по команді, одночасно підняти ліву руку, і зігнувшись чаплею в коліні, ліву ногу. (Рівновага не виходить через вихід центру мас за площу опори, але вихід є. У правилах нічого не говорилося про те в яку сторону піднімати. Якщо піднімати вперед за своїм курсом, то рівновагу зберегти можна.)
Завдання 4. «Водовіз». Всі учасники діляться на кілька груп, рівних по величині. За кількістю груп виносяться тазики з водою, і скляні палички. Потрібно перенести за допомогою скляної палички якомога більше води з тазика в мензурку. (Виграє та команда, чиї гравці здогадалися нахиляти паличку при опусканні в тазик з водою. )
Завдання 5 «Санки» До плоского шматка картону прив'язується невелика мотузочка. На картон кладемо надуту кульку. Змагання: хто швидше довезе кульку до місця призначення на цих паперових санках. Притримувати вантаж, зрозуміло, не можна. (Виграє той, хто пам'ятає про закони Ньютона і може застосовувати їх на практиці.)
Завдання 6. «Лижники» Групи по 3 учасника встають на плоскі картонки. Одна під праві ноги, одна - під три ліві. Чия трійка дійде раніше до мети. (Якщо картонку буде тягнути один гравець, а решта по команді тільки піднімати ногу, успіх гарантовано. Але до цього потрібно ще здогадатися.)
Завдання 7 «Перетягування канату» Гравці сідають на візки в позу лотоса і тягнуть канат. Завдання: дійти до позначки раніше. Крім цього, гравці самі вибирають собі суперника. (У звичайній грі, чим суперник легше, тим краще, а в нашій навпаки. )
Завдання 8 «Магдебурзькі півкулі» Одна команда ручним насосом відкачує повітря з тарілок, інша намагається їх розірвати. Для безпеки тарілки попередньо зв'язуються. (Дослід колективний, що вимагає фізичної сили. У цьому завданні багато думати не треба, але вона дозволяє відчути справжню величину атмосферного тиску. )
Завдання 9 «Тест на куріння» У пластикову пляшку вставлена кулька (кільце кульки одягнуте на шийку пляшки). Потрібно надути кульку в пляшку. (У демонстратора пляшка попередньо протикається на дні голочкою, у гравців дірочок немає. Щоб довести, що вони не курці, їм потрібно подумати і розгадати секрет. )